In het nieuws

Het Surf Project stond in de Monsterse Courant vorige week.

“Surfen is niet alleen een stoere sport, maar heeft tegelijk een positief effect op de ontwikkeling van kinderen met een beperking. Het versterkt het zelfvertrouwen en de sociale vaardigheden. Dat blijkt uit onderzoek in Engeland, waar kinderen inmiddels zelfs op doktersrecept leren surfen, maar ook uit het eigen onderzoek wat in april 2020 is gepubliceerd.”l

Check hieronder het hele artikel.

Wil jij ook zo’n uniek Surf Project balance board?

Balance board niks voor jou of zijn ze al uitverkocht én je wilt toch iets bijdragen aan het Surf Project? Je kunt natuurlijk ook Vriend worden, check deze pagina.

***

Het Corlaer College in Nijkerk organiseert voor leerlingen van klas 3 elk jaar de ‘Expeditie Corlaer’. Na de herfstvakantie 2020 zijn, ondanks deze onzekere tijd, de expedities van start gegaan.

Eén van de expedities dit jaar is Expeditie Surf Project. De leerlingen die zijn geselecteerd voor deze expeditie hebben dit schooljaar al meerdere acties op touw gezet om geld in te zamelen voor het Surf Project.

OP = OP

Speciaal voor het Surf Project hebben ze iets gaafs in de aanbieding. Deze handgemaakte, unieke, Surf Project balance boards.  **LIMITED EDITION**

Voor een donatie van maar 90 euro is deze van jou. De hele opbrengst gaat naar het Surf Project.

Heb je interesse? Stuur dan een mailtje naar suzanne@surfproject.nl

Specificatie: Het balance board is gemaakt van 18 mm berkenmultiplex. Deze unieke handgemaakte exemplaren zijn voorzien van het Surf Project logo, 2x gelakt met een matte polyurethaanalkyd lak. Bovenzijde voorzien van antislip laag. De Pijp waarop je balanceert is een HDPE kunststof buis met een doorsnede van 16cm afgewerkt van een stroeve 3mm rubberkurk laag.

Balance Challenge Corlaer College

Het Corlaer College in Nijkerk organiseert voor leerlingen van klas 3 elk jaar de ‘Expeditie Corlaer’. Na de herfstvakantie 2020 zijn, ondanks deze onzekere tijd, de expedities van start gegaan.

Iedere week komen de leerlingen met een team van mede leerlingen uit basis/kader/tl/havo/vwo bij elkaar om te werken aan een mooi maatschappelijk doel. Leerlingen konden vanaf september solliciteren voor vijf verschillende expedities.

Eén van de expedities dit jaar is Expeditie Surf Project. De leerlingen die zijn geselecteerd voor deze expeditie hebben in 2020 al meerdere acties op touw gezet om geld in te zamelen voor het Surf Project.

We zijn begonnen met een kennismakingssessie met Surf Project en de leerlingen. Daarna zijn ze op creatieve wijze gestart met heel veel acties. Onder andere de kantineverkoop, een Kerstpakketten actie, de oliebollen actie en een origineel Benefiet afhaaldiner.

Nu is de ‘Balance challenge’ aan de beurt. Hieronder lees je wat de actie inhoudt.

Geweldig om te zien hoeveel moeite er wordt gedaan het hele schooljaar door.

Interview met Melle en Nancy: Hoe gaat het in de corona tijd?

Vanwege de coronacrisis blijven we thuis. Dat betekent helaas ook dat de lessen van het Surf Project dit jaar niet doorgaan. We zijn ontzettend benieuwd hoe de deelnemers en ouders deze onwerkelijke periode doorkomen. Daarom de vraag: hoe gaat het met…?

Melle en Nancy

Melle Kuijpers (13 jaar, Syndroom van Down) uit het Brabantse Berlicum doet sinds de zomer van 2018 mee met het Surf Project in Zandvoort. We spreken Melle en zijn moeder Nancy via Skype.

Hoe gaat het Melle?

Melle: ‘Goed. We zijn gisteren naar het strand geweest. Naar Zandvoort. Het was heel leuk om daar weer te zijn. We hebben in de golven gespeeld en gezwommen. Ook met school gaat het best goed, ik heb huiswerk en mijn moeder maakt steeds mijn schema.’

Wat is er nou zo leuk aan het Surf Project?

Melle: ‘Ik vind de verschillende teams leuk. Dan kun je elkaar helpen en dan kunnen anderen mij helpen.’ Nancy: ‘Melle houdt enorm van de zee. Net als wij allemaal; we zijn zeemensen, de vader van Melle surft ook regelmatig. Daarom past het Surf Project zo goed bij ons gezin.’
Melle: ‘Ik surf het liefste op mijn knieën.’ Nancy: ‘Als Melle surft, is hij zo blij en gelukkig. Hij kan er na een zondag nog weken over navertellen en weer in die flow komen. Het surfen is
ook echt iets voor hemzelf.’

Hoe ervaren jullie deze periode?

Melle: ‘Je moet anderhalve meter afstand houden en je mag elkaar niet aanraken. Dat vind ik soms best lastig als mijn beste vrienden komen spelen. Dan mag ik ze niet aanraken. Toen we naar opa en oma gingen, mochten we niet naar binnen en gingen we kletsen vanachter het raam.’ Nancy: ‘In het begin is alles heel onrustig, maar nu vind ik deze periode ook wel relaxt. Je planning en agenda zijn leeg. Met zijn vijven thuis is knus, gezellig drie keer per dag samen eten. De haast van het leven is eraf. Dat brengt ook weer mooie dingen. We zijn bijvoorbeeld veel in de tuin aan het werk.’ Melle: ‘Ik ook! Grasmaaien, takjes knippen,
zaadjes planten.’ Nancy: ‘En Melle helpt met koken. Eigenlijk doen we de praktijkvakken van school nu thuis.’

Missen jullie het surfen?

Melle: ‘Ik mis het heel erg. Dat iedereen samenkomt om te surfen, de sfeer in de groep.’ Nancy, tegen Melle: ‘Gisteren zei je op het strand in Zandvoort: “Hier verzamelden we altijd met team blauw, hier stond Suzanne en daar moest ik mijn surfpak ophalen.” Omdat het Surf Project nu niet doorgaat, was het extra leuk om weer op die plek te zijn, zodat alle herinneringen terugkomen.’ Op de vraag of Melle thuis nog een beetje oefent met surfen, antwoordt hij lachend: ‘Ja, in de tuin. Dan spuiten we het gras nat, doe ik mijn shirt uit en ga ik buikschuiven over het gras.’

Interview met Rui en Marga Konst: Hoe gaat het in de corona tijd?

Vanwege de coronacrisis blijven we thuis. Dat betekent helaas ook dat de lessen van het Surf Project voorlopig niet doorgaan. We zijn ontzettend benieuwd hoe de deelnemers en ouders deze onwerkelijke periode doorkomen. Daarom de vraag: hoe gaat het met…?

Interview door Eva Meylink

Rui en Marga Konst

Rui (14 jaar, autisme) zou dit jaar voor de vierde keer meedoen aan het Surf Project in Zandvoort. We spreken Rui en zijn moeder via Skype.

Hoe gaat het Rui?

Rui: ‘Het gaat best goed met me. Ik ga nog niet naar school, die gaat binnenkort open.’ Marga: ‘Je hebt wel huiswerk.’ Rui knikt. ‘Spelling vind ik lastig, maar dan vraag ik mama en papa om hulp.’ Marga vult aan. ‘De juf en meester bellen een keer in de week, dan doen ze een soort spelletje waarbij je ook iets kunt leren. Bingo of “24 uur in een dag”. Dat is niet alleen educatief, maar zo is er ook contact met de andere kinderen.’ Marga tegen Rui: ‘En je krijgt elke week een pakket opgestuurd, met huiswerk. Dat gaat hartstikke goed.’

Wat is er nou zo leuk aan het Surf Project?

Rui, enthousiast: ‘Bij het surfen ga ik altijd staan. Zo!’ Rui maakt een indrukwekkende surfbeweging. Marga: ‘Hij vindt het surfen superleuk. Lekker buiten zijn, pak aan, alle aandacht krijgen dankzij de een-op-een-begeleiding. Hij is gek op zwemmen.’ Op de vraag of Rui ook vrolijk wordt van het surfen, zegt hij kordaat: ‘ja’. Marga, lachend: ‘En ik vind het gezellig met de andere ouders.’

Hoe ervaren jullie deze periode?

Marga: ‘Het is natuurlijk even wennen, maar we hebben onderhand onze draai gevonden. Rui is een kind dat zichzelf goed kan vermaken, hij kan uren tekenen. Hij heeft met een intern begeleider van de Zebrazorg… Nou, vertel zelf maar.’ Rui: ‘Ik heb een verhaal gemaakt, zelf getekend.’ Marga: ‘En helemaal zelf ingesproken en toen heeft de begeleider er een filmpje van gemaakt en op YouTube gezet.’ Rui: ‘Het is een soort strip.’ Marga: ‘Als we het aan iemand laten zien, glimt hij van oor tot oor.’

Missen jullie het surfen?

Rui: ‘Ja. Maar het gaat nu niet door vanwege het coronavirus.’ Marga: ‘Het was altijd heel leuk, dus we vinden het jammer dat het nu geen doorgang kan vinden.’ Wat was nu het mooiste Surf Project-moment van de afgelopen tijd? Rui denkt hard na. Marga: ‘Misschien wel het einde, dat het altijd zo leuk geregeld is, met hamburgers eten en een medaille.’ Daar is Rui het helemaal mee eens. Om af te sluiten: hoe ging de surfgroet ook alweer? Rui maakt hem lachend naar de camera. Yes, dat is hem!

Kijk hieronder naar het filmpje van Rui.

Resultaten onderzoek

Onderzoek toont aan dat golfsurfen een positief effect heeft op de levenskwaliteit van kinderen met Down, autisme en ADHD.

Vanaf het eerste seizoen van het Surf Project willen we dolgraag weten wat het surfen nou écht met de kinderen doet. Sinds 2016 doen we daarom, in samenwerking met GGZ Noord-Holland-Noord, onderzoek naar het effect van golfsurfen op kinderen met Down, autisme en ADHD. De onderzoeksresultaten zijn onlangs gepubliceerd in het vaktijdschrift ‘Global Journal of Community Psychology Practice‘.

👉 Een van de conclusies is dat de kinderen na de derde surfles over het algemeen meer positieve emoties hebben, meer tevreden met het leven zijn en zich minder eenzaam of verdrietig voelen. Kinderen zijn na het surfen blij en ontspannen, en slapen ‘s avonds vaak beter. Regelmatig noemen ouders dat hun kind in het water los leek te komen van hun beperking, of dat een kind in het surfen een nieuwe hobby of nieuw talent ontdekt heeft.

De onderzoeksresultaten zijn een eerste stap om surfen als aanvulling op bestaande zorg voor deze kinderen aan te bieden. En daarmee de levenskwaliteit van deze doelgroep verhogen. Meer weten? Lees hier alles over het onderzoek 👉 Alles over het onderzoek

PERSBERICHT – Golfsurfen positief voor kinderen met Down, autisme en ADHD

Golfsurfen heeft een positief effect op de levenskwaliteit van kinderen met Down, autisme en ADHD. Dat blijkt uit wetenschappelijk onderzoek van het Surf Project in samenwerking met GGZ Noord-Holland-Noord. Meedoen aan een stoere sport als surfen vergroot hun zelfvertrouwen. De aangepaste, positieve en veilige structuur van de lessen zijn bij het Surf Project van groot belang. Het onderzoek is uitgevoerd tussen 2016 en 2019. De volledige onderzoeksresultaten zijn onlangs gepubliceerd in het vaktijdschrift ‘Global Journal of Community Psychology Practice’.

Loskomen van de beperking

Tijdens het surfen leren de kinderen om te liggen, zitten of staan op de surfplank. Kinderen voelen zich hierdoor stoer en trots, worden opener en gaan sneller sociale contacten aan. Ouders zien vaak dat hun kind in de zee ‘los’ komt van de beperking. Dit kan komen doordat mee glijden op een golf zorgt voor een rustgevend en vrij gevoel. Thuis zien ouders vaak nog effecten van het surfen: kinderen gaan sneller nieuwe uitdagingen aan, durven eerder angsten te overwinnen en worden zelfstandiger. Regelmatig noemen ouders dat hun kind in het surfen een nieuwe hobby of nieuw talent ontdekt heeft.

Veilige omgeving

De kinderen krijgen les in een kleine groep en 1-op-1 instructie. De vrijwilligers die de lessen geven zijn getraind in het omgaan met kinderen met Down, autisme of ADHD. De lessen worden gegeven in een aangepaste, positieve en veilige structuur. De kinderen voelen zich na 3 surflessen beter in hun vel zitten en maken beter contact met klasgenootjes en familie. Zoals een van de ouders zei: “Het Surf Project is geweldig. Mijn zoon is qua zelfvertrouwen enorm gegroeid. Ook het om leren gaan met tegenslagen ging boven verwachting.”

Surfen aanvulling op bestaande zorg

“Het werken met een onvoorspelbaar element als de zee en de golven maakt dat je je moet focussen en daardoor alles om je heen vergeet. Een golf is onvergeeflijk, je hebt weinig controle. Hierdoor is de beloning extra groot als het lukt”, vertelt oprichtster Suzanne van den Broek. De kinderen voelen zich dan ook trots en stoer omdat ze hebben leren surfen.

Daarnaast kunnen ouders het kind even loslaten. Ouder “Prachtig mooi initiatief. Heel fijn om van een afstand van mijn zoon te kunnen genieten en hem volledig toe te kunnen vertrouwen aan de deskundige begeleiding.”

De resultaten tonen aan dat de levenskwaliteit van de kinderen significant vooruit gaat in de eerste drie surflessen. Het surfen zou hiermee een waardevolle aanvulling kunnen zijn op bestaande zorg. Suzanne: “We verhogen de levenskwaliteit van deze kinderen en daarmee ook die van hun ouders en andere naasten.”

Een grote wens van ouders en kinderen is meer surflessen per seizoen. Dit is een belangrijk streven voor de toekomst van het Surf Project.

Meer weten?

Lees de publicatie van het gehele onderzoek. Meer weten over het Surf Project? Zie www.surfproject.nl. Meer weten over GGZ Noord-Holland-Noord – divisie kinder- en jeugdpsychiatrie? Zie www.ggz-nhn.nl/triversum.

Kijk hieronder naar de video gemaakt door Merijn Yestra.

Laatste nieuws over corona

Coronavirus in Nederland

Het coronavirus houdt Nederland flink bezig.

Voor het Surf Project heeft de gezondheid van onze surfers, de vrijwilligers en hun naasten, de hoogste prioriteit en wij volgen de richtlijnen van de regering en het RIVM.

Naar aanleiding van de versoepeling van de maatregelen aangekondigd op 21 april en recenter op 19 mei kregen we logischerwijs veel enthousiaste vragen van vrijwilligers, ouders, surfers en sponsoren of we hierdoor mogelijkheden zien om weer te starten met onze surflessen.

Dit bericht is bedoeld om iedereen duidelijkheid te geven voor de komende tijd.

Sinds de opkomst van het corona virus zijn is ons bestuur zeer frequent in gesprek geweest om alle mogelijke opties door te spreken. We worstelden enorm met het vraagstuk of het Surf Project in een 1,5 meter samenleving de garantie op veiligheid en gezondheid kan bieden.

Met pijn in ons hart hebben we helaas moeten besluiten dat het niet mogelijk is om dit jaar surflessen te verzorgen.

Dit besluit hebben we moeten nemen omdat veiligheid bij ons de absolute prioriteit heeft. Wij hebben de volgende afwegingen moeten maken:

  • Het Surf Project is anders dan een reguliere sportclub. Onze surfers worden een-op-een begeleid door volwassen vrijwilligers (>18 jaar).

  • In een 1,5 meter samenleving is een-op-een begeleiding niet mogelijk. De nauwe band die ontstaat tussen vrijwilligers en surfers is op afstand niet te realiseren. We delen juist het plezier met high-fives. boks en shaka’s.

  • De vrijwilligers worden specifiek voor het Surf Project getraind om met de doelgroep om te gaan. De vrijwilligerstraining is een voorwaarde om mee te kunnen doen. Uit evaluaties met vrijwilligers komt naar voren dat deze training op locatie van belang is voor het plezier en de veiligheid die ze tijdens het project beleven. Door het RIVM is afgekondigd dat er tot 1 september geen evenementen kunnen plaatsvinden, wij vinden het onverantwoord om voor die tijd onze vrijwilligers bij elkaar te brengen voor een training.

  • Juist de structuur en opbouw van het project, die we zo zorgvuldig hebben samengesteld de afgelopen vijf jaar en welke vanuit ons recent gepubliceerde onderzoek ook zo belangrijk blijken te zijn, lijken bij te dragen aan de succeservaringen van de surfers.

We begrijpen dat dit voor iedereen hard aankomt. Iedereen heeft er zo naar uit gekeken. Wanneer je met vragen zit neem gerust via email contact op via onderstaande contactgegevens. We zullen je dan persoonlijk benaderen.

Ondanks deze moeilijke beslissing kijken we nu al hoopvol uit naar een fantastisch seizoen in 2021!

VOOR DE OUDERS VAN DE SURFERS: Eigen bijdrage en surflessen in 2021

De eigen bijdrage zal, zonder tegenbericht, teruggestort worden op jullie rekening. We kunnen op dit moment nog geen toezeggingen doen voor het seizoen van 2021. Uiteraard gaan we, binnen de mogelijkheden die dan gelden, ons uiterste best doen om iedereen die in 2020 stond ingeschreven ook in 2021 een plekje te geven in de surfteams.

Vragen?

Neem contact op met:

Suzanne van den Broek, Oprichter suzanne@surfproject.nl

Olivier de Coster, Voorzitter bestuur olivier@surfproject.nl

Alexis Stibbe, Penningmeester bestuur alexis@surfproject.nl

Marjon Schouten, Secretaris bestuur marjon@surfproject.nl

 

Wie voorziet in welke informatie ?

Type informatie Organisatie
Persoonlijke gezondheidsklachten Huisarts (telefonisch)
Lokaal advies bij gebleken besmetting binnen de sportclub Neem hiervoor zo snel mogelijk contact op met de GGD-locatie in uw regio. Ga hiervoor naar de website van de GGD.
Landelijk advies en advies bij grootschalige evenementen RIVM +
veelgestelde vragen & antwoorden
Landelijk advies voor sportverenigingen en evenementen NOC*NSF
Communicatiemiddelen over actuele landelijke adviezen Rijksoverheid

Interview met surfinstructeur Thomas Lotstra

‘Bij surfen is de beloning groot’

Door: Eva Meylink

Fotografie: Marjolein Pieneman

Toen Krijn Grün, mede-eigenaar van surfschool De Jongens uit Schoorl aan hem vroeg of hij mee wilde doen met het Surf Project, was surfinstructeur Thomas Lotstra (25) meteen enthousiast. Inmiddels is hij al drie jaar betrokken bij het project en geeft hij met veel plezier zijn lessen op de locatie Camperduin.

Avontuur en vrijheid

Eigenlijk wilde Thomas vroeger het leger in. De uitdaging en het avontuur ervan trokken hem aan. Totdat hij op zijn zestiende in aanraking kwam met de surfsport. ‘Surfen is een lifestyle die ik geweldig vind; het heeft mijn leven echt veranderd. De vrijheid die ik ervaar, de keuzes die ik zelf kan maken, dat alles zou ik denk ik niet terugvinden in het leger’, zegt een lachende Thomas. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Thomas er na zijn sportopleiding voor koos om surfinstructeur te worden. Daarnaast runt hij een skateboardschool, waar hij longboardlessen geeft aan kinderen en volwassenen.

Fotografie: Marjolein Pieneman

Passie delen

Hoewel hij vroeger niet eerder met de doelgroep van het Surf Project werkte, voelde hij zich tijdens de eerste les als een vis in het water. ‘Ik heb altijd met mensen gewerkt en ik maak nooit onderscheid tussen “verschillende” kinderen. Misschien dat ik daarom ook meteen een klik had met de deelnemers. Bovendien, surfen is mijn passie. Als ik die kan delen met kinderen op wie het surfen een nog grotere impact kan hebben, vind ik dat fantastisch.’

Leren is differentiëren

Fotografie: Niels Schenk

De vrolijke, innemende Thomas is populair onder de deelnemers van het Surf Project. Tijdens het interview wordt hij dan ook meerdere keren uitbundig benaderd door de kinderen. Hij neemt voor iedereen even de tijd, maakt een grapje, waarna hij ook weer kordaat terugkeert naar het gesprek. Heeft hij een idee wat zijn kracht is als instructeur? ‘Ik probeer altijd aan te voelen waar kinderen aan toe zijn. De een vindt het leuk om uitgedaagd te worden, de ander wil rustig beginnen. Bij elk kind pas je dus een andere benaderingswijze toe, differentieer je. Soms is het goed om een beetje te pushen, zodat ze ook hun grenzen verleggen. Als ze dan merken dat ze met een golf meegaan, dan geeft dat een enorme kick.’

Stralen in de golven

Hij ziet bij alle deelnemers een ontwikkeling terug. ‘De eerste keer is het vooral kijken hoe het allemaal werkt aan zee. Het strand, de golven, dat is allemaal even wennen. Maar als ze eenmaal gewend zijn gedurende de lessen, zie ik op de laatste dag dat ze allemaal gegroeid zijn. Dat is heel bijzonder.’ Thomas haalt de herinnering op aan een meisje dat tijdens de eerste les heel stil was en op de achtergrond bleef. ‘Ik weet nog dat er die dag fantastische golven waren en dat ik haar op gegeven moment in een golf duwde. Als enige van de groep ging ze staan en surfte ze de hele golf uit. Ze straalde daarna. Die golf had haar een enorme boost gegeven in haar zelfvertrouwen.’

Rust en balans

Waarom is surfen zo’n geschikte sport voor kinderen met een beperking? Thomas: ‘Ik vind surfen zo mooi, omdat je één bent met de natuur. Daarnaast brengt het een zekere nederigheid voor de zee met zich mee; je moet meegaan met de flow, met de golf die je op dat moment optilt. Zeker in deze tijd is het belangrijk om in contact te staan met de natuur. Dat geeft een rust en balans die je in de stad niet zo snel vindt. Tegenwoordig krijgen kinderen steeds meer, worden ze erg beschermd, wordt er veel voorgekauwd. In de zee moet je werken voor een golf en dat is niet makkelijk. Maar als het lukt, dan is de beloning groot. Dat geldt voor iedereen, maar misschien nog wel het meeste voor de deelnemers van het Surf Project.’

Fotografie: Niels Schenk