Interview met Hanneke van Ewijk

‘Het Surf Project voelt als een grote familie’

Door: Eva Meylink

Fotografie Rick Heijne

Het liefst zou Hanneke van Ewijk (36) als vrijwilliger alle rollen binnen de organisatie van het Surf Project vervullen, gewoon omdat ze er zoveel plezier in heeft.  Voor nu focust ze zich op de centrale organisatie van het project, waar ze zich bezighoudt met de vrijwilligerscoördinatie van alle locaties. Daarnaast doet Hanneke, van beroep neuropsychologe binnen de kinder- en jeugdpsychiatrie, onderzoek naar de invloed van surfen op de deelnemers van het Surf Project.

‘Ik had destijds in een tijdschrift iets gelezen over het Surf Project, net nadat ik terug was gekomen van een reis uit Peru, waar ik vrijwilligerswerk had gedaan.’ Aldus Hanneke. ‘Toen ik over het project las, dacht ik meteen: dat is perfect! Surfen, wat ik zelf graag doe, en werken met de doelgroep waarvoor ik zo’n groot hart heb. Bij het Surf Project kwam dat allemaal samen.  Eerst was ik begeleider in het water, daarna kreeg ik al snel een rol binnen de organisatie. Het team bestond toen overigens uit slechts drie mensen. Inmiddels zijn dat er meer, want we groeien behoorlijk.’

Bij zo’n mooi project wil je gewoon dat het goed loopt

Betrokkenheid

Ook al wordt de organisatie groter, het Surf Project voelt voor Hanneke nog steeds als een grote familie. ‘Dat verklaart ook waarom zoveel vrijwilligers betrokken blijven. Het is gezellig om te vergaderen en het is fijn om elkaar op het strand te zien. Ook al zijn er vanwege onze groei verschuivingen binnen het team, we blijven communiceren en oog hebben voor waar iedereen in zijn kracht staat. Juist als je iets vrijwillig doet, is het belangrijk dat je het leuk blijft vinden.’ Lachend: ‘Soms is het veel werk. Dan zegt mijn vriend ’s avonds: moet je niet even iets anders doen? Maar ja, dat gaat automatisch. Het is zo’n mooi project en je wilt gewoon dat het goed loopt.’

Internationaal onderzoek

Hanneke presenteert tijdens het ISTO congres de cijfers van het onderzoek

Hanneke studeerde neuropsychologie, in de richting van ontwikkelingsstoornissen. Daarna was ze lange tijd als onderzoeker verbonden aan Vrije Universiteit in Amsterdam. Haar wetenschappelijke achtergrond komt van pas bij het Surf Project. ‘Suzanne nam al een korte zelfgemaakte vragenlijst af bij de deelnemers om te kijken hoe ze zich voelden na het surfen. Toen ik in de organisatie begon, hebben we dit uitgebreid naar een groter onderzoek met een officiële vragenlijst naar kwaliteit van leven die we vooraf en achteraf afnamen, zodat we meer zicht kregen op het effect van het surfen. Dat doen we nu een paar jaar, zodat we op basis van meer deelnemers een betere uitspraak kunnen doen. Onderzoek vinden we belangrijk: we horen de mooie verhalen van ouders en deelnemers, we zien de blije gezichten na het surfen, maar we willen dit ook echt wetenschappelijk kunnen aantonen. Daarom zijn we aangesloten bij een internationaal netwerk van organisaties, de International Surf Therapy Organisation (ISTO), die onderzoek als een van de speerpunten heeft. We zoeken elkaar op, werken samen en wisselen informatie uit, met als doel om surfen op de kaart te zetten als therapie of als aanvulling op therapie. Dat is ontzettend waardevol.’

Juist het feit dat deelnemers met een onbekende begeleider het water ingaan, zorgt uiteindelijk voor meer zelfvertrouwen

Positief zelfbeeld

Uit de vragenlijsten die het Surf Project afneemt, komt in ieder geval naar voren dat deelnemers na drie lessen beter in hun vel zitten. Van ouders hoort Hanneke daarnaast in evaluaties en verhalen terug dat het zelfvertrouwen van hun kinderen dankzij het surfen is toegenomen. ‘Als kritisch wetenschapper weet ik natuurlijk dat er meerdere factoren van invloed kunnen zijn op deze uitkomsten. Misschien heeft het beter wordende weer in het voorjaar invloed, wellicht speelt de naderende zomervakantie een rol. Je zou dus eigenlijk een controlegroep erbij moeten hebben, waardoor je wetenschappelijk gezien nog sterkere uitspraken kunt doen. Maar de vraag is of wij dat willen en kunnen, omdat we niet willen dat de belasting voor ouders te groot wordt. We gaan hen niet overvallen met allerlei vragenlijsten, die vullen ze al genoeg in bij de zorginstellingen waarmee ze te maken hebben. Het surfen moet voor zowel de deelnemers als de ouders een plezierige ervaring zijn. Toch zou ik wel meer willen inzetten op kwalitatief onderzoek: op interviews en gesprekken met ouders en deelnemers. Als je weet wat het surfen doet met de deelnemers, dan kun je die informatie ook weer gebruiken voor je programma.’

Alleen op de plank

Wat betreft de inhoud van het lesprogramma zorgt het Surf Project altijd voor kleine teams, waarin een veilige sfeer heerst, met een voorspelbare structuur. Hanneke: ‘Daarop zijn we heel kritisch, ook naar onze vrijwilligers toe. Die moeten er echt drie keer achter elkaar zijn, zodat de band tussen hen en de deelnemers kan groeien. Als die veilige basis er is, dan kunnen kinderen zich gaan openstellen voor de leerervaring. Juist het feit dat ze met een onbekende vrijwilliger het water ingaan, iets wat ze in het begin heel spannend vinden, draagt uiteindelijk bij aan het zelfvertrouwen van de deelnemer. Zonder ouders, die aan de kant staan, hebben ze op eigen kracht een band opgebouwd met een nieuw iemand. Daarnaast hebben ze ook nog eens zelfstandig leren surfen. Je ziet in vergelijkbare programma’s vaak dat er wordt gesurft op een heel groot board: dan staan begeleider en deelnemer samen op de surfplank. Wij kiezen er bewust voor dat de deelnemer zelf surft; de begeleider coacht en geeft een duwtje. Dat is natuurlijk ook spannend, want met surfen moet je je overgeven aan de elementen. De ene keer is een golf perfect, de andere keer niet. Dat leren loslaten is met name voor kinderen met autisme een uitdaging. Maar als het lukt, dan is dat een enorme boost voor het zelfvertrouwen.’

Ik zou dit het liefst elke dag van mijn leven doen

Samen en alleen

Bij het Surf Project is elke deelnemer onderdeel van een team, maar wordt er wel onder begeleiding individueel gesurft. Hanneke: ‘Dat vind ik het mooie aan het Surf Project: kinderen doen sociale contacten op en leren van elkaar, maar tegelijkertijd kunnen ze zichzelf ontplooien. Dat horen we ook van ouders terug. De meeste aangepaste sporten zijn of teamsporten of echt individuele sporten. Bij ons hoeven kinderen zich niet te houden aan spelregels, hoeven ze niet verplicht met elkaar te spelen. Sommige deelnemers worden vrienden, spelen met elkaar op het strand, terwijl een andere deelnemer ernaast in zijn eentje een zandkasteel bouwt. Dat is allemaal prima, zolang het kind maar gelukkig wordt van wat hij doet.’

Mooie momenten en toekomst

Hanneke moet even nadenken over de vraag of er een specifiek moment is dat haar van de afgelopen jaren Surf Project is bijgebleven. Hard lachend: ‘Dat zijn er heel veel. Ik zou dit het liefste elke dag van mijn leven willen doen. Alle surfdagen zijn fijn, elke keer ga je met een blij gevoel naar huis. Telkens ervaar je bijzondere dingen, spreek je andere ouders, hoor je nieuwe verhalen. De ene keer word je geraakt door deelnemers, dan weer door vrijwilligers die zich met hart en ziel inzetten.’ En heeft ze een toekomstdroom voor het Surf Project? ‘Uiteindelijk is de droom van ons allen om zoveel mogelijk kinderen de kans te bieden om te kunnen surfen. Ook de kinderen die nu achttien jaar zijn geworden, voor wie het project dan eigenlijk ophoudt. We willen ook hun de kans geven om te blijven surfen, ofwel bij ons ofwel bij reguliere surfscholen. Surfen is vaak zo’n onderdeel geworden van hun leven, van hun identiteit. Dat moeten ze kunnen behouden. En tot slot hebben we de ambitie om te blijven groeien, maar tegelijkertijd willen we het kleinschalige en persoonlijke karakter behouden. We blijven een grote familie.’

Protest steunt het Surf Project

Surfing towards a better life

Hoe maakt Protest het verschil? Protest herinnert iedereen er continu aan dat surfen draait om plezier en op die manier kun je alle obstakels tussen jou en je surfplank overwinnen. Toen Protest hoorde van het Surf Project, wisten ze direct dat ze deze geweldige stichting wilden steunen. Surfen heeft ook een therapeutische werking en dat is nou precies de basis van het werk van deze stichting. Door het geven van surflessen aan kinderen met aandoeningen zoals ADHD of het Downsyndroom, krijgen deze kinderen zichtbaar meer zelfvertrouwen en het Surf Project zorgt ervoor dat ze een onvergetelijke ervaring in de zee beleven. Om een belangrijke bijdrage te kunnen leveren aan dit doel, is Protest twee initiatieven gestart: het lanceren van een exclusieve swimwear collectie en het veilen van een unieke custom-made off-road caravan. Van beide initiatieven gaat de opbrengst rechtstreeks naar het Surf Project.

Video gemaakt door Kaaps met beelden van Merijn Yestra.

Deze inspirerende Nederlandse stichting is in 2014 opgericht met als doel kinderen met het syndroom van Down, ADHD en autisme meer zelfvertrouwen te geven door middel van surfen. Het Surf Project is inmiddels actief op verschillende locaties langs de Nederlandse kust en elke locatie wordt gerund door een uniek team van vrijwilligers. De kinderen surfen in kleine groepen en worden individueel begeleid door gecertificeerde coaches en professionele vrijwilligers. Samen met een team van psychiaters en psychologen onderzoekt het Surf Project wat voor effect surfen op deze kinderen heeft. Ze krijgen een unieke kans om mee te doen aan een sport die normaal gesproken onbereikbaar voor ze is. Het is duidelijk zichtbaar dat surfen zorgt voor een boost aan zelfvertrouwen bij de kinderen, wat cruciaal is in hun dagelijks leven.

Surf Project Capsule Collectie

Om een bijdrage te leveren aan het werk dat het Surf Project uitvoert, heeft het designteam van Protest speciaal voor het Surf Project een kleurrijke collectie ontworpen die een perfecte mix laat zien tussen functie en fun. De collectie bestaat uit vier stijlen voor dames, heren en kids: Prunelle & Trendy JR bikini’s en Limey & Brendon JR beachshorts. De bikini’s zijn geïnspireerd door het printmix thema en de kleurrijke beachshorts maken deel uit van het ‘gradient neon’ thema, met knallende neonkleuren en prints. Door de pasvorm is de collectie uitermate geschikt om te dragen tijdens het surfen en je laat tegelijkertijd een droom uitkomen van een kind. De collectie is vanaf heden verkrijgbaar in diverse winkels en in de online webshop van Protest.

Caravan veiling

Naast de speciaal ontwikkelde collectie, wordt deze zomer in augustus een te gekke custommade off-road caravan van Protest geveild die in 2018 gebouwd is voor de échte avonturiers. Met deze caravan op je oprit zijn er weinig plaatsen op deze wereldbol waar je niet heen zou kunnen gaan. Deze ruige vierwieler heeft namelijk banden die geschikt zijn voor alle terreinen, of je nou langs de kust rijdt of een hobbelig bospad. Uiteraard is de caravan van alle gemakken voorzien met een ingebouwde keuken, een tweepersoonsbed, een speciale constructie op het dak voor je surfplank en alle materialen, gebruikt voor de styling zoals beddengoed en kussenslopen, komen uit de nieuwe zomercollectie. Next level kamperen dus! Vanaf 1 mei 2019 start de veiling en wordt er meer informatie gedeeld over deze unieke, compacte off-road caravan, die wordt verkocht aan de hoogste bieder. Kijk hier voor meer informatie over de off-road caravan én de veiling.

Protest wil met de opbrengsten van deze twee initiatieven een bijdrage leveren aan het geweldige werk van het Surf Project om zo kinderen met het syndroom van Down, ADHD en autisme een geweldige ervaring te geven en de kans om te werken aan hun zelfvertrouwen. ‘Together we get there’. Klik hier voor meer informatie over de stichting;het Surf Project.

‘’We zijn er trots op dat Protest als partner het Surf Project ondersteund. Door de surflessen kunnen we veel kinderen een boost geven aan hun zelfvertrouwen.’’ – Suzanne van den Broek, oprichter Surf Project.

Geluk in de Golven – Interview met de Duinstreek

CAMPERDUIN Op zoek naar een wc kwam Jantien in het voormalig surfclubhuis bij de lagune in Camperduin. Als ze weer naar buiten loopt, vraagt ze aan een van de instructeurs of zij niet een sport weet voor haar achtjarige zoon Quinten. Quinten lijdt aan autisme en Gilles de la Tourette. Jantien heeft allerlei sporten met hem geprobeerd, maar niks lukte. “Laat hem aan het Surf Project meedoen”, stelt instructeur Merel dan voor. Dat is een project voor kinderen met Down, autisme en/of ADHD.

Lees het hele artikel hier.

Fotografie: Niels Schenk

Surf Project genomineerd voor Nederlandse Loterij in Beweging Prijs

En de genomineerden zijn…

Het Surf Project is genomineerd voor de Nederlandse Loterij in Beweging Prijs.

 

Nederlandse Loterij “Om onze missie extra kracht bij te zetten reiken we jaarlijks een prijs uit aan een persoon of organisatie met een sportief initiatief dat Nederland(ers) in beweging brengt: de Nederlandse Loterij in Beweging Prijs. Deze prijs bestaat uit een cheque van maar liefst €50.000,- als aanmoediging en de missie te ondersteunen. Daarnaast ontvangt de winnaar een prachtige, bronzen sculptuur.”

De aanmeldingen zijn op diverse criteria beoordeeld: hoe breng je Nederland(ers) meer in beweging, wat is de impact en uitvoerbaarheid, creativiteit, moed en originaliteit. Uiteindelijk selecteerde de jury vier finalisten:

  • JUMP werkt aan een beenprothese waarbij gebruikers meerdere voeten krijgen die ze zelf kunnen verwisselen.
  • Smartpool van Koninklijke Nederlandse Biljart Bond wil kinderen kennis te laten maken met poolbiljart en gelijktijdig de bètavakken populairder maken.
  • ZekerBewegen van Judobond Nederland zet zich in voor het verbeteren van de bewegingsvrijheid van senioren.
  • Surf Project laat kinderen van 8 tot 18 jaar met het syndroom van Down, autisme en ADHD onder professionele begeleiding kennismaken met golfsurfen.

Hier zie je een compilatie van alle finalisten.  Op 9 mei maakt de jury bekend wie er met deze prijs naar huis gaat.

 

Nominatie in Beeld

Coach2Pro Podcast: Suzanne van den Broek

HAERLEMS BODEM: “In de Coach2Pro podcast ontrafelt Maarten Fijnaut de geheimen van succes. Hij gaat in gesprek met professionals die al de nodige ervaring in het leven hebben. Hij haalt de belangrijkste lessen eruit die zij hebben geleerd en deelt deze vervolgens met jou. Wat zijn de geheimen van hun succes en wat wordt hun volgende stap? Deze keer ontvangt hij de eerste vrouwelijke ‘Chief of Life’: Suzanne van de Broek.”

Luister naar de podcast, leer van de lessen van deze ‘Chief of Life’ en ontdek hoe je ook in jouw leven meer plezier, succes en geluk kunt ervaren.

Chief of Life Suzanne van den Broek

Suzanne is een goedlachse, creatieve en bevlogen golfsurfer die behoort tot ‘The New Rich’. Ze combineert haar sport, gezond idealisme en haar ondernemergeest terwijl ze ook de psycholoog in haarzelf een plek geeft. Suzanne is oprichtster van Surf Project, een stichting met 165 vrijwilligers. Samen met hen maakt zij het verschil in het leven van kinderen met Down, autisme en ADHD. Ze werkt hard aan haar idealen met een grote lach op het gezicht, is intens gelukkig en steenrijk. Niet in de zin van veel geld, een grote villa en een dikke auto, maar met het geluk om elke dag te doen waar zij een enorme passie voor heeft: Al surfend anderen blij maken.

 

Salt Magazine: Interview met oprichter Suzanne van den Broek

Suzanne van den Broek “Salt Magazine released their annual SALT70. A list of people they call ‘The New Rich’. People they call enormously rich, without a lot of money, a big house or an expensive car. People they call rich because they do what they like to do. Rich because they prefer adventure, creativity, freedom and purposeful living. Grateful and proud to be on the list this year. Thank you Matthijs Meeuwsen (www.wanderlustmedia.nl). And thank you Roel Syperda for this great picture.” hashtagsaltmagazine hashtagoutdoor hashtagsalt70 hashtagnewrich

Interview met Meander en zijn moeder Famke

‘Een surfer uit Brabant’

Door: Eva Meylink

Fotografie Rick Heijne

Fotografie Rick Heijne

Toen Meander drie jaar geleden na zijn eerste surfles bij het Surf Project in Ouddorp zijn board opruimde, zei hij tegen zijn moeder Famke: ‘Nu heb ik dus een probleem. Ik ben verslaafd.’ Famke begreep het niet helemaal. ‘Waar gaat dit over, Meander?’ ‘Nou’, zei die vervolgens: ‘Ik ben verslaafd, aan surfen. En ik woon in Brabant!’ 

Hij werd zelfs een beetje boos op zijn moeder, na die betreffende surfles. ‘Waarom heb je dit niet eerder gezegd? Dit is het gewoon!’ Famke lacht. ‘Meander is altijd buiten, maakt niet uit wat voor weer het is. We hadden weleens gekeken naar een sport, maar dan zei hij daarna: “In zo’n zaal, in zo’n team, het draait allemaal om winnen: ik vind het niks.” Daarom waren die sporten van korte duur. Toen kwam het Surf Project voorbij, via een mailtje van de Stichting Down Syndroom. Ik dacht meteen: dat is interessant. Ik heb hem opgegeven en heb met opzet niets gezegd. Eerst maar proberen of het lukte. Daarop kwam al vrij snel een heel zorgvuldig mailtje terug, met het antwoord dat Meander mee mocht doen. Toen moest ik het natuurlijk tegen hem zeggen. “Het Surf Project, wat is dat?”, zei hij. “Nou”, antwoordde ik, “het is in ieder geval in zee.” “Dat is ok”, zei Meander. “Daar kom ik graag, dus dat doen we.”

Kippenvleugels en apenstand

Fotografie Rick Heijne

Fotografie Rick Heijne

Hoe voelde het voor Meander, zo’n eerste keer op een surfplank? ‘Ik werd heel rustig van binnen’, zegt hij. ‘Het is fijn, die stilte, de zee, de duinen.’ Meander houdt van de natuur. Niet voor niks wil hij later boswachter worden. Daarvoor zit hij op een speciale school. Vaak krijgen ze les in de kas of werken ze in de moestuin. Hij loopt ook stage, in een natuurgebied. Hele bomen moet hij daar snoeien en zagen. Je moet dan goed met elkaar overleggen waar de boom valt. ‘Van onderen!’, roept Meander dan.

Wie in zijn klerenkast kijkt, ziet zijn twee passies weerspiegeld in de kleuren. Groen, bruin en blauw; het bos en de zee. Niet alleen daarin is Meander gepassioneerd. Zoals het een surfdude betaamt, luistert hij naar de muziek van Jack Johnson. Iedere dag doet hij aan ochtendgymnastiek. Surfen op bed, noemt hij het. Famke: ‘Dan hoor ik elke ochtend gestommel en gebonk en Meanders stem: “Kippenvleugels, apenstand, ja!”. En dat een keer of veertig.’ Lachend: ‘Er is al een plank uit de lattenbodem gebroken. Meander zegt dan: “Ik had vette golven vanmorgen”. En ’s avonds trekt hij geen wetsuit aan, maar een “bedsuit”.

Ook gedurende hun kampeerweekenden, die Famke vanwege de lange reistijd plant tijdens de lessen van het Surf Project, pakt Meander het professioneel aan. Famke: ‘Thuis pakt hij altijd een zak muesli in. Omdat hij energie moet hebben voor het surfen.’

Golven nemen in het leven

Dat Meander talent heeft voor het surfen, bleek al tijdens de eerste les. Hij ging meteen staan. Zijn begeleider Maarten wist het daarom wel: ‘Meander, ik denk dat surfen echt iets voor jou is.’ Inmiddels heeft hij een andere begeleider, Mike. Over hem is Meander ook zeer te spreken. ‘Hij is rustig en vrolijk en met hem kan ik over de natuur praten.’ Famke: ‘Laatst stonden ze met hun neuzen tegen het zand gedrukt een roggenei te bestuderen. Of ze spotten vogels terwijl ze in zee liggen. Maar Meander moet ook hard werken, want hij wil naast het staan ook leren sturen. Mike surft goed, dus dat werkt motiverend. Ook als het weer niet zo goed is, wordt er gesurft. Soms waait het hard, dan is er stroming. Regen maakt niet uit, want tijdens het surfen ben je toch al nat. Laatst hagelde het zelfs, toen zei Meander: “We gaan door, want ik wil het leren”.’

Ik neem de zeekracht gewoon mee

Voordat Meander aan het Surf Project meedeed, kon hij van iets onverwachts weleens in de stress schieten. Famke: ‘Dan kon hij niet zo snel omschakelen. Maar sinds hij met het Surf Project meedoet, is hij een stuk relaxter geworden. Net zoals je golven neemt tijdens het surfen, denkt hij ook in het dagelijks leven: ach ja, weer een golf. “Ik neem de zeekracht gewoon mee”, zegt Meander dan.’ Famke lacht. ‘Wij hebben in Brabant op andere tijden vakanties dan in deze provincie. Daarom valt het Surf Project voor Meander aan het eind of aan het begin van het schooljaar. In die periodes is het op school vaak wat rommeliger, is er minder structuur. Dat vond Meander altijd heel vervelend, dat kostte veel energie. Nu heeft hij door het Surf Project in de weekenden zoiets van: ik ben lekker aan het surfen, we zien wel of dat rooster in orde komt. Zelfs dat de juffen op school zeiden: wat gebeurt er? Hij houdt zijn koppie erbij, is veel geconcentreerder. Ineens leert hij veel sneller, heeft hij zijn werkboekje al uit en tijdens de toets bleek Meanders leerniveau omhoog te zijn gegaan.’

Surfen in je hoofd

_MG_2248

Fotografie Rick Heijne

Niet alleen Meander ondervindt de positieve gevolgen van het Surf Project, ook Famke zelf.

‘Toen Meander snel gestrest raakte van dingen, moest ik geruststellen, bijspringen. Nu kan ik gewoon zeggen: joh, het is maar een golf. En dan zegt Meander: o ja! Daardoor hebben we niet zo lang gedoe. Het wordt veel makkelijker en gezelliger allemaal.’ Famke lacht. ‘Ik vind dat wel een meerwaarde.’

Tijdens de winter is het aftellen voordat het Surf Project weer begint. ‘We hebben tijdens die periode kleine dingetjes waarin het surfen doorloopt: een agenda met foto’s, T-shirts van het Surf Project. Meander heeft zelfs een winter plantenstekjes gekweekt en verkocht, zodat andere kinderen van de opbrengst ook mee konden doen aan het Surf Project. Tussendoor probeer ik de referentie naar het surfen in te zetten als iets bijvoorbeeld lastig is. “Nou, weet je nog, bij het surfen?” “Oh ja”, zegt Meander dan, “doen we even!” Zoals die keer dat Meander naar de tandarts moest. Het zou een lange en ingewikkelde behandeling worden. Ook voor de tandarts was het een uitdaging. Daarom hadden we van tevoren geoefend met “surfen in je hoofd”.’ Meander legt uit. ‘Dan ga ik mij eerst heel lang uitrekken, ontspannen. Ogen dicht en dan denk ik even niks. Ik zie het strand, de duinen.’ Famke: ‘We hadden tegen de tandarts gezegd: doe maar wat je moet doen, Meander is er even niet, die is aan het surfen. Meander had bedacht: dan pak ik mijn board, ga ik de zee in, ga ik lekker surfen, golven pakken, zolang als het duurt. Op gegeven moment zei de tandarts: “Joehoe Meander, we zijn klaar, joehoe!” Daarop zei Meander: “Oh jammer, ik was net zo lekker aan het surfen.” Hard lachend: ‘Die tandarts wist niet hoe hij het had. Surfen doet Meander dus al lang niet meer alleen op zee, hij neemt het elke dag mee.’

Leren hulp te vragen

‘We bedenken elk jaar iets wat Meander nog lastig vindt en wat hij graag wil leren’, zegt Famke. ‘Als Meander dan toch gaat leren surfen, dan wil hij ook iets over zichzelf leren. Eigenlijk hebben wij vanaf het begin gezegd: Meander vindt om hulp vragen lastig. Op school, thuis.’ Tegen Meander: ‘Maar jij wilt zo graag leren surfen, dat jij bij alle begeleiders wel om hulp begon te vragen. “Ik mis die golf steeds, wil jij mij helpen? Ik val steeds van die plank af, wil jij mij helpen?” Dat doe je nu ook op je stage, waar het helemaal nieuw is en waar je bijna niemand kent. Ik vind dat echt iets wat Meander heeft geleerd van het Surf Project.’

Dat doorzetten wordt beloond, ondervond Meander tijdens een van de lessen. Het waaide hard, er was stroming, de golven waren hoog. Maar Meander dacht: ik wil een golf pakken. Famke: ‘Toen dat lukte was je helemaal enthousiast en plop, wat dook er naast je surfplank op? Een zeehond. Dat was een magisch moment.’

Een moment dat ook zeker in het heen-en-weer-schrift van school kwam, waarin alle leerlingen hun ervaringen van het weekend schrijven. ‘Mijn vrienden vinden het cool en leuk dat ik surf. Ze vinden het heel stoer’, zegt Meander. ‘Op vrijdag zeggen ze: ga je weer surfen, ga je weer naar zee? En na het weekend: heb je golven gepakt?’ Famke: In dat schrift zitten dus op maandag allemaal foto’s van het surfen.’

Het zit erop, de laatste les van het surfseizoen. Dat wordt weer aftellen tijdens de wintermaanden. ‘Er is geen wintersport die tegen het surfen op kan’, zegt Famke. Of Meander ter afsluiting nog iets wil zeggen. Jazeker, daar heeft hij over nagedacht. ‘Het Surf Project is zo leuk, dat ik ervoor uit Brabant kom!’

Op moment van schrijven is Meander druk aan het tuinieren in verschillende tuinen bij mensen thuis. Niet alleen verbetert hij zo zijn vaardigheden, ook kan hij er een beetje mee verdienen. Waar spaart Meander dan voor? Nou, voor een eigen surfboard!

Surf Project wint INC Award!

Op 13 november 2018 werden tijdens een uitverkocht gala in Grand Hotel Huis ter Duin de eerste ‘INC Awards’ uitgereikt aan organisaties die bijdragen aan de acceptatie van mensen met een verstandelijke beperking. Het Surf Project heeft de INC Award gewonnen in de categorie Sport & recreatie. Suzanne van den Broek, oprichter van Surf Project, ontving de award uit handen van Humberto Tan en Eveline Kamperman, een talentvolle jonge dame met Downsyndroom.

Surf Project winnaar INC Award categorie Sport & recreatie

Op 13 november 2018 vond de eerste uitreiking plaats van de INC Awards. De awards zijn in het leven geroepen door Stichting De Upside van Down en Stichting Downsyndroom. De feestelijke avond in Grand Hotel Huis ter Duin werd zeer enthousiast gepresenteerd door Evelien Kamperman en Humberto Tan. Surf Project won de award in de categorie Sport & recreatie. Suzanne van den Broek, oprichter van Surf Project, nam de prijs in ontvangst. Samen met een groot deel van haar team én natuurlijk een aantal Surf Project-surfers vierden zij een feestje op het podium. Precies zoals Surf Project dat altijd doet: met z’n allen en met veel plezier!

Acceptie van mensen met een verstandelijke beperking

Stichting De Upside van Down en Stichting Downsyndroom riep de awards in het leven voor organisaties die bijdragen aan de acceptie van mensen met een verstandelijke beperking. Organisaties die deze mensen actief mee laten doen. Met deze prijs wordt gevierd dat mensen met een verstandelijke beperking steeds volwaardiger meedraaien in onze maatschappij.

“Voor ons is het een hele grote eer om deze award te winnen. Waar we ooit zijn begonnen met de gedachte: surfen is voor iedereen, is het geweldig om deze bevestiging als bekroning op ons werk te krijgen. We zien dat het zelfvertrouwen en gevoel van eigenwaarde enorm toeneemt bij de kinderen, omdat ze deze sport mogen beoefenen. Dat is voor ons echt fantastisch om te zien” aldus oprichter Suzanne van den Broek.

Vijf awards

Er werden vijf awards uitgereikt: vier INC Awards in de categorieën Werk & Opleiding, Marketing, reclame & PR, Kunst & Cultuur, Sport & recreatie. De ‘Pablo’ is de publieksprijs voor mensen die een grote rol hebben gespeeld in levenskwaliteit voor en/of positieve beeldvorming van mensen met een beperking. Het publiek bepaalde dat deze speciale oeuvre Award werd gewonnen door Michel Weijerman, kinderarts en downspecialist bij het Downcentrum Nederland van Alrijne Ziekenhuis.

Foto en filmpjes van de avond

Bekijk hier alle foto’s en filmpjes van de avond.

Fotografie: Remco Meijer (@remco_photography)

Surf Project in het Haarlems Dagblad

Op 13 november 2018 werden tijdens een uitverkocht gala in Grand Hotel Huis ter Duin de eerste ‘INC Awards’ uitgereikt aan organisaties die bijdragen aan de acceptatie van mensen met een verstandelijke beperking. Het Surf Project heeft de INC Award gewonnen in de categorie Sport & recreatie.

Een mooi berichtje hierover stond in het Haarlems Dagblad donderdag 15 november.

46485337_1430602880408531_1069834215509458944_n